A0: b0:  - تکالیف و وظایف شیعه در زمان غیبت امام زمان (عج) چیست؟

- تکالیف و وظایف شیعه در زمان غیبت امام زمان (عج) چیست؟

امام صادق (ع) می فرماید:« پیامبر (ص) و علی (ع) فرمودند یاعلی! بزرگترین مردمان در ایمان و یقین کسانی هستند که در آخر الزمان زندگی می کنند، آنها پیامبرشان را ندیده اند و امامشان در غیبت به سر می برد، با این همه آنان از روی علوم و معارف و کتابهایی که در اختیار دارند ایمان آورده و در ایمان خود پایداری می ورزند... » (بحارالانوار ج 52 ص 125)

بنابراین یکی از راههای مهم در امان ماندن از فتنه های آخر الزمان، عمل به وظایف دینی و مسئولیتهای مربوط به دوران غیبت است که به طور خلاصه این وظایف عبارتند از: 

1- معرفت وشناخت آن حضرت: آن حضرت، امامى است واجب الاطاعه، وهر کس که اطاعتش واجب است باید صفاتش را شناخت، تا با شخص دیگرى که مقام او را به دروغ وستم ادعا مى کند، اشتباه نگردد.

امام صادق (علیه السلام) فرموده است:« به درستى که بهترین و واجب ترین فریضه ها بر انسان شناخت پروردگار و اقرار به بندگى او است... و پس از آن شناخت فرستاده خدا است و گواهى دادن به پیغمبرى او... و بعد از آن، شناختن امامى است که به صفت ونامش در حال سختى وراحتى به او اقتدا مى نمایى. » (مکیال المکارم، موسوى اصفهانى، ج 2، ص 171).

2- انتظار فرج وظهور آن حضرت.

3- محزون بودن از فراق آن حضرت.

4- دعا کردن براى آن حضرت.

5 - صدقه دادن به نیابت از آن حضرت: این امر نشانه مودت ودوستى آن جناب وولایت است.

سیدبن­طاووس(ره) (در کتاب کشف المحجه) به فرزندش چنین سفارش مى کند: ...صدقه دادن از سوى آن حضرت را، پیش از صدقه دادن از سوى خود وعزیزانت قرا ده، ودعا کردن براى آن حضرت را مقدم بدار، که سبب مى شود به سوى تو توجه فرماید وبه تو احسان نماید...(مکیال المکارم، موسوى اصفهانى، ج 2ص 288)

6 - حج رفتن به نیابت آن حضرت.

7- قیام هنگام شنیدن نام آن حضرت.

8- دعا براى حفظ ایمان: دعایى است که سید بن طاووس در کتاب (مهج الدعوات) آورده، در حدیثى که غیبت حضرت مهدى (عجل الله فرجه) در آن یاد شده، راوى گوید: عرض کردم: شیعیانت چکار کنند؟ فرمود: (بر شما باد به دعا کردن وانتظار فرج کشیدن). سپس گوید عرضه داشتم: به چه چیزى دعا کنیم؟ فرمود: مى گویى: بار خدایا! تو خودت وفرستاده ات وفرشتگانت وپیغمبرت ووالیان امرت را به من شناساندى، بار خدایا! من نگیرم جز آنچه که تو عطا کنى وهیچ نگهدارنده اى جز تو برایم نیست؛ بار خدایا! مرا از منازل دوستان خود دور مگردان، ودلم را پس از آنکه هدایت کرده اى منحرف منماى؛ خدایا! مرا به ولایت کسى که اطاعتش را بر من واجب ساخته اى هدایت فرماى). (5) مکیال المکارم، موسو­ی­اصفهانى، ج 2، ص 261)

9- سعى دراصلاح جامعه، وامر به معروف ونهى از منکر: آرى، بزرگترین آمر به معروف وناهى از منکر در عصر ظهور، خود امام مهدى (علیه السلام) است. پس چگونه ممکن است جامعه منتظر، خشنودى مهدى (علیه السلام) را بخواهد، ودر این بعد به مهدى (علیه السلام) اقتدا نکند؟!

10- تزکیه وخودسازى: پاکسازى درون از صفات پلید، زیور دادن آن به وسیله اخلاق پسندیده، از جمله وظایفى است که در هر زمان واجب است، ولى یاد کردن آن به طور خصوص، در وظایف زمان غیبت حضرت ولى عصر (عجل الله فرجه)، از این جهت است که درک فضیلت صحبت او وقرار گرفتن در اعداد اصحاب آن جناب، بستگى به آن دارد.

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: (هر کس که دوست مى دارد از اصحاب حضرت قائم (علیه السلام) باشد، مى بایست منتظر باشد ودر این حال به پرهیزکارى واخلاق نیکو رفتار نماید، در حالى که منتظر باشد، پس چنانچه بمیرد وپس از مردنش قائم (علیه السلام) به پاخیزد، پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید ودر انتظار بمانید، گوارا باد شما را اى گروه مشمول رحمت خدا). (مکیال المکارم، موسوى اصفهانى، ج 2، ص 437) همچنین وظایفى از قبیل: اظهار اشتیاق به دیدار آن حضرت، حضور در مجالس حضرتش، درخواست معرفت او از خدا، اهتمام وتصمیم قلبى بر یارى وى، زیارت وسلام آن حضرت در هر مکان، هدیه ثواب نماز به آن جناب، دعوت مردم به او، دعا براى جلوگیرى از نسیان یاد آن سرور، اهتمام در اداى حقوق برادران دینى و...

 

منبع: پایگاه اینترنتی مهدویت عصر ظهور.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mahdi
تاریخ : 1 آبان 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









cache01last1452247834